• Zsemberi Anna

Warby Parker: Gondoljuk újra, mit jelent egy vállalkozás

A Warby Parker az olcsó, de stílusos, minőségi szemüvegkeretek internetes kínálatával állította szembe a szemüvegipar hagyományos szereplőit. Az alapítók célja az volt, hogy cégük problémákat oldjon meg ahelyett, hogy újabbakat kreálna. Azáltal, hogy saját terveket készített, és gyártókat szerződtetett Kínában és Olaszországban, a vállalat 95 dollárt számolt fel egy dioptriás szemüvegért, amely 500 dollárba vagy többe kerülhet egy csúcskategóriás optikai butikban. Befektetésekből bővítette a termékskálát¸ és egy gyorsan növekvő értékesítési hálózatot hozott létre. Bár netes üzletként indultak, ma a világháló mellett fizikai boltokkal is jelen vannak.

A Warby Parker társalapítói és vezérigazgatói megkongatják a New York-i tőzsde nyitó harangját 2021. szeptember 29-én. Forrás: AP Photo/Richard Drew, finance.yahoo.com

Egy vállalat elképzelése


Nail Blumenthal 2008 tavaszán a Wharton School of Business MBA hallgatója volt, miközben egy VisionSpring nevű nonprofit szervezetet vezetett, mely szemvizsgálatra és szemüveg értékesítésre tanított be embereket. Blumenthal e-mailt küldött három szaktársának - Dave Gilboa, Andy Hunt és Jeff Raider - az éjszaka közepén, azzal a javaslattal, hogy alapítsanak egy online szemüveggyártó céget és mindenki azonnal igennel válaszolt.


Másnap este megkötötték az üzletet egy helyi bárban, azzal a céllal, hogy egy olyan vállalatot indítsanak, mely inspirálja és befolyásolja a világot víziójával és stílusával. Azonban, sok olyan visszajelzést kaptak, hogy soha nem fogják tudni meggyőzni az embereket arról, hogy online vásároljanak szemüveget. Ez ihlette azt az ötletet, hogy az ügyfelek öt pár keretet ingyen kipróbálhassanak otthon, mielőtt vásárolnának, mely mindenkinél sikert aratott.


Az ötlet megvalósítása


2010-ben felvették a kapcsolatot a GQ-val, mely február 15-én lehozott róluk egy cikket a webhely elindításával egyidejűleg. 48 órán belül azután, hogy a GQ „a szemüveg Netflixének” nevezte a céget, az oldalt annyira elárasztották a 95 dolláros szemüvegrendelések, hogy Blumenthal ideiglenesen felfüggesztette az otthoni próbaprogramot.


A weboldal még kezdetleges volt, így nem tartalmazott elfogyott funkciót és az ügyfelek jóval azután adtak le rendeléseiket, hogy a készlet kifogyott, ezzel egy 20 000 fős várólistát felhalmozva. A vállalat személyre szabott e-maileket írt bocsánatkérésként, majd felajánlották, hogy eljöhetnek a cég nem létező irodájába felpróbálni a szemüvegeket, mely Blumenthal lakását jelentette. A vállalat korán észrevette, hogy nagy hangsúlyt kell fektetni az ügyfélszolgálatra, mely nagyban befolyásolja az emberek hozzáállását a márkákhoz az internetes üzletek világában.


A kereslet önbizalmat adott a társalapítóknak ahhoz, hogy elindítsanak egy a Warby Parker Class Trip-et, egy iskolabuszba épített üzletet, amely 15 városba látogatott el. Ez segített adatokat gyűjteni, hogy hol érdemes üzleteket nyitniuk. Az elsőt 2013 áprilisában nyitották a New York-i SoHo-ban.


A Warby Parker minden egyes eladott szemüvege után adományt ad nonprofit partnereinek, hogy a fejlődő világban élők olcsón juthassanak szemvizsgálathoz és szemüveghez. 2014-ben a Warby kiosztotta egymilliomodik szemüvegét a „Vegyél egyet, adj egyet!” programja révén, mely egy újabb példa arra, hogy milyen messzire jutott a cég. A program megélhetést kínál rászorulóknak, és ösztönözni próbál másokat, hogy segítsék a közösségük fejlődését.


“Nem az a kérdés, hogyan gyárthatunk többet, hanem az, hogyan tehetünk többet” - véli Blumenthal.

Emberközpontú hozzáállás


Újragondolva mindazt, amit egy vállalat és iparág jelent, bemutatták hogyan lehet valami egyaránt nyereséges és tehet jót a világban anélkül, hogy felárat számítana fel érte.


A vezetők igyekeznek olyan munkakörnyezetet kialakítani, ahova az emberek szeretnek bemenni dolgozni és élvezik munkájukat. Az alapítók laza és mókás hozzáállásának köszönhetően bevett kérdésük lett az állásinterjún, hogy milyen jelmezt viseltek utoljára. Szerintük nem magunkat, hanem a munkánkat kell komolyan venni. Az alkalmazottaktól hetente jelentéseket várnak el, melyben értékelik, hogy mennyire elégedettek, majd félévente a vezetőket is minősíthetik és a még barátságosabb hangulatért heti háromszor ingyen ebédet ígérnek a munkavállalóknak. Emellett az ügyfélkezelés továbbra is kiemelkedő fontossággal bír a vállalatnál. Az új kollégák képzést és stílus-útmutatót kapnak, majd az alapok megismerése után szabad kommunikációra bátorítják őket a fogyasztókkal.


Homályos jövő


A Warby Parker Inc.-t (WRBY) 2021.szeptember 29-én vezették be a New Yorki tőzsdére 40 dolláros referenciaáron és a részvény 54,49 dolláron zárt az első kereskedési napon. Azóta 39,84 százalékot csökkent az értéke, de az elmúlt hónapban 40,75 százalékos növekedést tudhatott magáénak.


Az Warby Parker Inc. árfolyamalakulása 2021 szeptemberétől. Forrás: www.tradingview.com


A vállalat most a növekedésre koncentrál. A kiskereskedelem egyik legelismertebb digitálisan induló vállalkozása most több mint 900 üzlet nyitására lát lehetőséget az Egyesült Államokban. Idén 40 új üzlet megnyitását tervezik, aminek eredményeként a szemüvegmárka összesen 201 telephelyére emelkedne. Bevételének nagy részét a fizikai üzletekből szerzi, és arra számít, hogy terjeszkedésével piaci részesedést szerezhet a nagyobb láncoktól, valamint a független üzletektől.


„Arra számítunk, hogy 2022-es növekedésünk nagy részét a kiskereskedelmi csatornánknak köszönhetjük majd, mivel a forgalmi és az értékesítési termelékenységünk fellendül” – mondta Blumenthal.

A vezetők azt remélik, hogy a szolgáltatások bővítése, például az új és a meglévő helyszíneken történő szemvizsgálatok kínálata majd további értéket képvisel az online vásárlások során. Ipari szinten a fogyasztók 70 százaléka ugyanott vásárol szemüveget és kontaktlencsét, ahol szemvizsgálatot végez. Emellett, a bolti vizsgálatok támogatják a kontaktlencsék eladását, amely 2021-ben megduplázódott. Egy másik hatalmas lehetőségük a progresszív lencsék kínálata 295 dollárért, mely a legtöbb hasonló minőségű kereskedőnél 1000 dollár vagy több is lehet.


A Warby kilátásai azonban továbbra is homályosak, miután a cég negyedik negyedéves bevétele csökkent. A vállalat teljes bevétele 137,3 millió dollárról 132,9 millió dollárra eset. Ez éles ellentétben áll 2020 azonos időszakaival, amikor a teljes bevétel a harmadik negyedéves 104 millió dollárról 112,8 millió dollárra nőtt a negyedik negyedévben. Mindezek fényében nem valószínű, hogy a szezonalitás az oka a bevételek közelmúltbeli csökkenésének. A menedzsment az omikron esetek számának növekedését nevezte meg a bevételcsökkenés fő okának, és becslése szerint 5 millió dollárt veszített az értékesítésből – 15 millió dollárt az első negyedévben, mivel az emberek távol maradtak az üzletektől. Az eladások lassulása ellenére a menedzsment arra számít, hogy 2022-re az összesített nettó árbevétel 20 százalékkal – azaz 660 millió dollárra – nő, szemben a 2021-es 37 százalékos növekedéssel.


Vajon sikerül e Warby Parkernek tovább fejlődnie és inspirálnia az embereket az üzleti világban, hogy empatikusan vállalkozzanak, vagy belebukik jó cselekedeteinek mennyiségébe, ezzel másokat is elrémisztve, hogy kövessék példáját?


Zsemberi Anna


A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik, ezért a cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.