Az egyre okosodó háztartási eszközök és a széles körben elérhető mesterséges intelligencia megjelenésével nem meglepő, hogy az eddig egyszerű célt szolgáló ,,buta” eszközeink is egyre több feladatot tudnak ellátni. Ennek a trendnek ,,esett áldozatul” a WC is. De mit is tud egy okos toalett és szükségünk van-e egy ennyire bizarrnak hangzó találmányra, illetve hogyan teljesít a Toto Ltd. a szegmens fő szereplője?
Az okos WC-k elődei a 60-as években jelentek meg, bár ezek ekkor még főként beépített bidé funkciót jelentettek csupán és kizárólag a betegellátásban alkalmazták őket. A lakossági felhasználásra szánt darabok a 80-as években kezdtek elterjedni a piacon, majd folyamatosan fejlődtek. A fűthető ülőke, a szárító funkció és a szagsemlegesítés is egyre mindennapibbá vált. Ezek a modellek a 90-es évekig leginkább a Távol-Keleten főként Japánban örvendtek nagy népszerűségnek.
Ezután luxustermékként Észak-Amerikában és Európában is megjelentek, bár nem lettek alapvető berendezései a fürdőszobáinknak. Az igazi áttörést az elmúlt évtized hozta, hiszen ekkor már nem csak kényelmi, hanem egészségügyi funkciók ellátására is alkalmassá váltak az eszközök. Ma már tudnak telefonos applikációhoz kapcsolódni és analizálni a felhasználó salakanyagait és ez alapján különböző betegségeket még korai fázisban képes felismerni.
Japánban már a mindennapok része
Ezeket az előnyöket látva jogosan merül fel a kérdés, hogy miért nem lettek ezek a termékek a mindennapjaink alapvető részei. Ezt az Economist a Galápagos szindrómával magyarázza. A Galápagos-szindróma nevét, nem meglepő módon a Galápagos szigetekről kapta.
A történet szerint, amikor Charles Darwin először megérkezett a szigetre, az állat és növényvilág olyan egyedi volt, amit addig nem tapasztalt talán sehol máshol. Ennek oka, a szigetek elhelyezkedése, ami annyira elszigetelt a külvilágtól, hogy csak nagy ritkán vetődött arra bárki, főleg a 19. századan. Manapság arra a jelenségre használják, amikor egy termék, szolgáltatás vagy technológia elszigetelten, egy adott helyi piac igényeire szabva fejlődik ki, de emiatt nehezen alkalmazkodik a globális piacokhoz.
Mégis az új egészségügyi funkciók, illetve az egyre szebb és esztétikusabb külső talán azok, amelyek a sokat említett trónus elterjedését végre igazán beindíthatják.
Az igazán lényeges elem ebben az a végtermék elemző funkció, amit az angol praktikusan waste analisysanalysis-nek nevez. Ez a nevéből adódóan az emberi ürülék összetételét és egyéb fizikai jellemzőit elemzi és ezek alapján betegségek megjelenését már nagyon korai fázisban képes felismerni. Ilyen betegségek a cukorbetegség, a gyulladásos bélbetegségek különböző fajtái, néhány daganatos betegség és akár a vesebetegségek is.
Ráadásul ezeket jelezni is képes hiszen legtöbb esetben egy mobil applikációval van összekötve. Az egyes felhasználókat képes azonosítani majd megfelelő ajánlásokkal és figyelmeztetésekkel ellátni étkezésükkel és egészségügyi állapotukkal kapcsolatban.
Az okos WC-k piaca sokszereplős, rengetegen próbálkoznak a gyártásukkal ezek gyártásával. Nagyrészt olyan vállalatok, akik a porcelán, fürdőszobai kiegészítők és burkolatok mellett az okos WC-kben is lehetőséget láttak.
Ilyen például a Villeroy and Boch, a Vovo, a Lixil corporation vagy a Toto ltd. Ezek között van amerikai, spanyol és német is, de a Japán Toto mint az iparág úttörője képviseli az igazi innovációt és az ő Washlet nevű termékük volt elérhető először lakossági felhasználásra.
Azóta is élen járnak, de az elmúlt évek nem mentek simán
Jó irányvonalat mutat, hogy a nyugati, kifejezetten az európai és amerikai eladások rohamosan növekednek. Ha sikerül betörniük ezekre a piacokra az nem csak a kínai kitettséget csökkenti, de egy hatalmas lökést is jelenthet, hiszen itt olyan fizetőképes felhasználókat érhetnek el, akik a minőségi és megbízható japán termékeket előszeretettel vásárolják.
Ha vetünk egy pillantást a vállalat részvényárfolyamára ott is jól megfigyelhető az előző két-három év bizonytalansága. A részvények közkézhányada több mint 90 százalék, így a piaci hangulatot jól tükrözi az árfolyammozgás. A részvény ára 2021 óta lassan, de folyamatosan csökkent, egészen idén februárig, amikor is az árfolyam kilépett az addigi mozgását korlátozó csatornából és erőteljesebb mozgásba kezdett.
2024-ben a Q2-es jelentés ugyan több mint 30 százalékos pozitív meglepetést okozott EPS-ben és több elemzőház is megemelte a célárait, az árfolyam mégis esett, mivel az előzetes várakozásait a jövőre nézve csökkentette a cég.
Ilyen teljesítmény mellett még finoman szólva sem lehet az elmúlt éveket sikernek nevezni. Mégis 18-as P/E-jük az iparági átlagtól alig tér el hiszen ez a 20-as arány környékén mozog.
Az elmúlt 10 évben átlagosan már a nyereségük több mint 40 százalékát kifizetik osztalékként, ezzel a szektor átlagának kétszerese. A folyamatos és biztos osztalékbevétel stabilitást biztosít a részvényeseknek és ezzel együtt a részvényárfolyamnak is.
A Toto Ltd. eladásainak 2022-ben még 17 százaléka a Kínai piacról származott, ám ez a szám a kínai gazdaság lassulása és főként az ingatlanpiaci lufi leeresztésének hatására 2023-ban már kevesebb mint 12 százalék volt. Ezt, és a japán lakásfelújítási hullám lecsengését a vállalat is megsínylette. De idén újra pozitív jelek voltak megfigyelhetőek, a bevételek a következő években várhatóan lassan, de stabilan nőnek majd és ezzel a vállalat újra a fejlődés útjára léphet.
Milyen jövő várhat egy ilyen nagymúltú vállalatra? Ha az emberek elkezdik használni ezeket a termékeket elképzelhető, hogy a mostaninál jóval magasabb részvényárfolyammal találhatjuk szemben magunkat néhány éven belül. Hiszen a fejlesztéseik és a nyugati piac felé nyitás komoly perspektívát rejthet.
Talán nem túlzás az évtized slágerének nevezni a mesterséges intelligenciát, amit a Toto nagyon jól használhat fel. Természetesen a többi termék is fontos és szükséges a wc-ken kívül, a Toto itt is innovál, már a fenntartható építőanyagok piacán is megjelent. Ezzel együtt egy egészséges és növekedésre éhes vállalat a Toto, amely még így is szabad szemmel is jól látható profitot képes termelni, viszont az igazi nagy lehetőséget a nyugati piacok adhatják meg.
Ha a prémium fürdőszobára vágyó fogyasztókat meg tudja győzni, hogy a lényegében folyamatos orvosi megfigyelésnek komoly egészségügyi előnyei vannak gyorsan terjedhet és akár tömegesen is megjelenhet a fürdőszobáinkban, hiszen kényelmes, funkcionális, higiénikus és nem utolsósorban még esztétikus is.
Comments