top of page
  • Süle László

Porsche: Időtlen luxus és lóerők

Vállalat Áttekintése

A Porsche luxus sportautókat, limuzinokat és SUV-kat tervez, fejleszt és gyárt. Az autóipari üzletág mellett, a vállalat finanszírozási szolgáltatásokat nyújt kereskedők és ügyfelek számára. Ferdinand Porsche 1931-ben alapított a céget, a társaság székhelye a kezdetektől fogva Stuttgartban található. Sok éven keresztül a Volkswagen leányvállalataként működött, mind addig amíg az anyavállalat 2022-ben tőzsdére nem bocsátotta. A cég részvényei elérhetők közvetlenül a Frankfurti részvény piacon a P911 ticker alatt és az amerikai tőzsdén ADR (ADR segítségével lehetősége van arra a vállalatoknak, hogy az egyébként nem amerikai tőzsdén kereskedhető részvény az amerikai tőzsdéken is elérhető legyen) formájában DRPRD ticker alatt.

Porsche 6 modellből álló termékpalletája.

Vállalat bevételi forrásai

Az autóipari szegmensből származó bevételek adják a Porsche bruttó árbevételének túlnyomó részét, ez 2022-ben a 92 százaléka volt. Ezen belül az elsődleges bevételi forrást a jármű eladások jelentik, amelynek csak kis része származik alkatrész és használtautó értékesítésből. A társaság nem bontja le a bevételi hozzájárulást az egyes modelljeire, az adatok csak az eladott mennyiségekről állnak rendelkezésünkre. A sportkocsik (beleértve az ikonikus 911-es szériát és a 718 Boxster/Cayman modelleket) 22 százalékot, a limuzinok (Panamera és Taycan) 24 százalékot, SUV-k (Cayenne and Macan) 54 százalékot tesznek ki az évente eladott Porsche járművekből.

A cég bruttó árbevételének fennmaradó 8 százaléka a pénzügyi szolgáltatások szegmensből származik, amely magába foglalja az ügyfelek és kereskedők finanszírozását. A lízingelt vagy finanszírozott új járművek aránya az összes eladott járműhöz képest nagyjából 40 százalék, ami arra utal, hogy a Porsche pénzügyi üzletága döntő szerepet játszik az autóeladások lelehetővé tételében.

Földrajzi alapon Európa továbbra is a Porsche legnagyobb piaca 32 százalékos részesedéssel (a németországi hazai piac a teljes torta 10 százalékát teszi ki), ezt követi Észak-Amerika 27 százalékkal, aztán Kína következik 25 százalékkal és a fennmaradó 16 százalék más régiókból származik.

Porsche eladásainak földrajzi eloszlása

Versenyhelyzet és piaci kilátások

Csábító félre pozícionálni a Porsche-t, de szerintem élhetünk azzal a leegyszerűsített feltételezéssel, hogy nem egyenrangú a Ferrari-val (mivel a Porsche „csupán” a gazdagokra összpontosít, a Ferrari pedig a szupergazdagokra), viszont az is súlyos hiba lenne, ha egyenlőség jelet raknánk a Porsche és a prémium autógyártók közé, mint például a BMW, Mercedes vagy az Audi.

Porsche piaci poziciója

Porsche legértékesebb eszköze a márkaneve. A közel egy évszázados motorsport-örökségre építve a cég a teljesítmény, a vezetési élmény és a precíz német tervezés szinonimájává vált. A cég a prémium versenytársak felett, luxusautó pozíciót alakított ki. Porsche 2022-től körülbelül 130 ezer dollár bevételt (körülbelül 117 ezer euró) realizál járművenként, évi 320 ezer darab autóeladással. Az igazat megvallva az exkluzivitás és a kézművesség aurája nem hasonlítható össze olyan luxus fókuszú szereplőkkel, mint a Ferrari, amely évente 13 ezer autót értékesít és autónként 420 ezer dollár bevételt termelnek. Azt is fontos megjegyezni, hogy a Porsche kétszeres autónkénti bevételt realizál a BMW-hez képest, amely évente 2,4 millió autót gyárt, ami egyértelműen rávilágit az osztálykülönbségre. Porsche koronaékszerét a 911-es széria jelenti, amelyből évi 50 ezer darabot gyártanak (ez kicsit több, min az összmennyiség 15 százaléka), ami fokozza a hiányérzetet az ikonikus modell körül.

A cég autóipari értékesítésének nagyjából 20 százaléka az autók testre szabásából és felextrázásából származó nagy árrést jelentő bevétel. Ez kiemelkedő árképzési erőről tesz tanúbizonyságot. Az elmúlt évtizedben a Porsche átlagosan évi 2 százalékkal tudta növelni az eladott autónkénti átlagárat, még úgy is, hogy a belépő szintű SUV-modellek, mint például a Macan egyre nagyobb részévé váltak az eladási összetételnek.

A cégnek van egy másik nagy előnye is: szoros kapcsolatban áll a Volkswagen csoporttal, amely egy hatalmas autóipari szereplő, évente több mint 8 millió autót adnak el a hozzá tartozó márkák. Annak ellenére, hogy a Porsche IPO (Az IPO során egy vállalat először lép be már meglévő vagy új részvényeivel valamely tőzsdére) révén kivált, továbbra is profitál a csoporton belüli szinergiákból, amelyek az alkatrészvásárlások méretarányos előnyeit, valamint kedvezőbb technológiai és platformfejlesztési költségeket eredményeznek. Összefoglalva a Porsche a prémium és niche luxusautó gyártók között helyezkedi el, az utóbbi felé pozícionálva.

Gyűjtői modellek és speciális kiadások

A legtöbb évben a vállalat gyűjtői modelleket és speciális kiadásokat mutat be, amelyek villámgyorsan elkelnek. Ilyen például a 911 Sport Classic, amely 1250 darabra korlátozódott és ára csaknem 300 ezer dollár. Egy másik kiváló példa a Porsche ritka speciális kiadásaira a 911 GT3 RS, amely mára már befektetési célú gyűjtői modellé vált. A 911 GT3 RS a teljesítményéről és versenypálya fókuszú kialakításáról ismert. Ennek eredményeképpen az egyik legkeresettebbe Porsche modell lett a piacon, és a használt modell árai a másodlagos piacon gyakran jóval az eredeti vételár felett vannak.

A legújabb Porsche 911 GT3 RS modell

Növekedés motorjai

Érdekes módon a luxusautó-szegmens (80 ezer dollár feletti árcédula) a teljes autópiac mindössze 2-3 százalékát képviseli mennyiségi alapon. Növekedési jellemzői azonban lényegesen jobbak, élvezve a nagy nettó vagyonú (HNWI = 1 millió USD feletti értékű pénzügyi eszközökkel rendelkeznek) egyének növekvő populációját, amely különböző iparágakban a luxus termékek irányába való elmozdulás elsődleges hajtóereje. Amíg a prémium autó-szegmens összesített piaci bevétele stagnálni fog, a luxusautókategóriában magas egyszámjegyű növekedés várható. A Porsche bruttó árbevételének két fő mozgatórugója az organikus volumennövekedés és az egy járműre jutó átlagos bevétel növekedése. Az előbbit illetően a Porsche hat évtizede évi 6 százalékkal tudta növelni az éves eladásait, gondosan megőrizve a márkaexkluzivitást. A Porsche árbevétele folyamatosan felülmulta az organikus volumennövekedést, ami a tartós árazási erejét mutatja.

Menedzsment és tőkeallokáció

A Porsche gyökerei 1931-ig nyúlnak vissza, amikor Ferdinand Porsche a piacon nem találta meg az álmai autóját, ezek után úgy döntött, hogy saját kezébe veszi a dolgokat és céget alapít. A kiválóság iránti vágya, mélyen beleivódott a cég kultúrájába és nagy szerepet játszott abban, hogy a Porsche a Föld egyik legértékesebb autómárkája lett. A jelenlegi tulajdonosi szerkezet azonban kissé zűrös.

Porsche tulajdonosi szerkezete

A Porsche Holding SE irányítja a Volkswagent, mivel a Volkswagen AG törzsrészvényeinek többségét (53.33 százalék) és a teljes tőke 31.5 százalékát birtokolja. A Porsche AG tőzsdére bocsátásakor a Porsche Holding SE 25+1 százaléknyi részvényt szerzett a Porsche AG törzsrészvényeiben. A Porsche Holding SE a Volkswagenen keresztül közvetetten birtokolt 24.9 százaléka mellett most közvetlenül a Porsche AG 12.5 százalékát is tulajdonolja.

Mivel a Porsche-Piech család a Volkswagen és a Porsche SE maghatározó részvényesei, Ferdinand Porsche leszármazottjai gyakorlatilag teljes befolyással bírnak a Porsche AG pénzügyi és működési politikájára. Egyesek azzal érvelnek, hogy ez a struktúra működési problémákat okoz, de luxuscégek esetében ez egy elterjedt forma, ahol az örökséget és a hagyományokat meg szokták védeni. 2015 óta Oliver Blume (aki nem családtag) a vezérigazgató, aki eddig dicséretes munkát végez. A Porsche szemszögéből koránt sem ideális, hogy 2022-ben kinevezték a Volkswagen vezérigazgatójának is, de ez lehet, hogy csak átmeneti állapot.

Piaci kockázatok

A luxuscégeknél a legnagyobb kockázat az, hogy a rövidtávú gondolkodás megölheti az évtizedeken át fennálló immateriális javakat. A Porsche esetében a menedzsment dönthet úgy, hogy a bevételek maximalizálást az eladott autók számának jelentős növelésével vagy a kutatás-fejlesztési kiadások csökkentésével éri el. Lényegében a vezetőség károsíthatja vagy egyenesen tönkre is teheti a Porsche koronaékszerét, a márkaértékét, ha túl sok autót helyez az utakra.

Mivel a Porsche nem az ultragazdagokat szolgálja ki, hanem csak a gazdagokat, a Porsche ügyfelei valamivel érzékenyebbek a makrogazdasági ciklusokra, ami potenciálisan nagyobb ingadozást eredményezhet a vállalat bevételében. A luxusipar rossz gazdasági környezetekben is ellenállónak bizonyult, azonban egy 130 ezer dollár feletti autó megvásárlása még a gazdagok számára is nagy kiadást jelent. Hogy egy példával is alátámasszuk az ultragazdagok és a gazdagok érzékenységet a valóságban, a 2008-2009-es pénzügyi válság során a Porsche 20 százalékos volumencsökkenést produkált, ezzel szemben a Ferrari eladásai mindössze 5 százalékot estek vissza.

Porschének az a nagyon ambiciózus célja van, hogy 2030-ra az eladott autóinak legalább 80 százaléka teljesen elektromos legyen. Az átálláshoz szükséges jelentős tőkebefektetések mellett fennáll annak a lehetősége is, hogy a belső égésű motorok hiányában egyes vásárlók szemében a márka elveszíti a lelkét. A Porsche SUV modelljei (Macan és Cayanne) az értékesítések közel 55 százalékát teszik ki, és sokkal kevésbé vannak kitéve ennek a kockázatnak, mivel ezeknek a járműveknek a vásárlói bázisa eltérő a sportautók vevőitől. Az üzemanyag takarékosságra vagy az üvegházhatású gázok kibocsátására vonatkozó törvények és szabályozások változása szintén negatívan befolyásolhatja a Porsche működését.

Összefoglaló

Összeségében a Porsche egy irigylésre méltó pozíciót vívott ki magának a luxusautó iparágban. A vezetőség jól érti a luxusra vonatkozó szabálykönyvet, és a pompás bruttó árrés, néhány méretgazdaságos előnnyel párosítva tartós növekedést jelenthet a cég számára.

bottom of page