Az Alaskan Airlines igen nagy port kavart a légitársaságok világában, amikor februárban első nagy halként bejelentette, hogy utasainak előfizetői modellt (is) kínálni fog a jövőben. Vajon nemsokára ugyanúgy foglalunk majd repülőgépjegyeket, mint ahogy filmeket választunk a Netflixen?
Borítókép: Shutterstock
Lehet máshogy is csinálni?
A légitársaságok korábban is próbálkoztak már az egyszeri jegyvásárlástól eltérő értékesítési modellel. Az American Airlines például 1981-ben elindított egy AAirpass névre keresztelt tagsági programot. A program leginkább arról az ajánlatáról lett közismert, amely korlátlan első osztályú repülést kínált a társaság minden járatán világszerte.
A programot abban az időszakban indították, amikor a társaságnak pénzügyi problémái voltak és nagy szüksége volt gyorsan felhasználható pénzre. Az életre szóló tagság ára 250 ezer dollárba került, amely mellé 150 ezer dollárért lehetett kísérő tagságot venni. Állítólag 66 darabot sikerült eladniuk ezen az áron. Később, 1990-ben 600 ezer dollárra növelték az árát, majd három év múlva 1 millió 10 ezer dollárra, mielőtt 1994-ben megszüntették az értékesítést. (2004-ben még újra adtak egy utolsó esélyt a programnak: 3 millióért kínálták az életre szóló lehetőséget, a kísérő tagság ára pedig 2 millióra emelkedett, azonban egyetlen darabot sem sikerült értékesítenie a társaságnak.)
Aztán 2007-ben, amikor a cégnél ismét pénzügyi problémák jelentkeztek, elkezdték kivizsgálni az AAirpass tagokat és azt vették észre, hogy két tag több mint 1 millió dollárba kerül évente (!) az American Airlines-nak. A vállalat – arra hivatkozva, hogy mindketten visszaéltek a jegyhez vett kísérő opcióikkal – azonnal törölte is az örökbérleteiket. Végül mindketten peren kívül egyeztek meg a társasággal.
Korábbi versenyzők
Több kisebb légitársaság indított már el havi díjas csomagokat ügyfeleiknek, sőt, van, amelyik csak ebben a modellben működik. Mindegyiknél korlátozott az ingyenes utak száma és valószínűtlen, hogy a jelenlegi piaci árak mellett változtatnának ezen a működési struktúrán.
A 2013-ban indult, havi díjas tagságú magánrepülőket használó Surf Air a kezdetektől ezt a modellt használja. A cég a nyugati parton és Texasban is tevékenykedik. Több csomagot kínálnak (havi 199 dollártól egészen 2999 dollárig) amellyel kedvezményes vagy akár ingyen helyet tudunk foglalni a privát járataikra.
Privát repülőjáratokat lehet foglalni Forrás: Surf Air
A Volaris, egy kisebb mexikói légitársaság pedig 2018-ban a v.pass bevezetésével elindított egy olyan szolgáltatást, amelynek előfizetői minden hónapban egy alkalommal ingyen utazhatnak. Két csomag közül választhatnak a vásárlók. Az elsőnél 499 mexikói pesorért, amely körülbelül 25 amerikai dollárnak felel meg, havi egy „ingyen” utat kaphatnak az előfizetők. A másodiknál pedig havi 699 pesoért, amely körülbelül 35 dollár, már a retúrjegy is „ingyen” van. Azonban ez az ár nem tartalmazza a különböző adókat és esetleges kiegészítő szolgáltatásokat, amelyeket az adott út foglalásánál kell megfizetni, a jegyáron felül.
A dél-afrikai Flysafari is elindította 2021 októberében a „FlyMore Club” tagságát, ahol többek között Fokváros, Mauritius és Kelet-London közötti járatait vehetik igénybe ingyesen az előfizetők. Három kategória közül választhatnak:
az elsőnél havi 800 dél-afrikai randért (~$50) 2 egyirányú, vagy 1 oda-vissza utat,
a másodikban 2400 randért (~$150) 6 egyirányút, vagy 3 oda-vissza utat, a
harmadiknál pedig 4000 randért (~$250) 10 egyirányú, vagy 5 oda-vissza utat kaphatnak az utasok havonta.
A nagyobb darabszámú csomagok megszokott árazásától eltérően itt csak az alap csomag árának egyszerű többszörösét kérik el, amely nem igazán motiválja a vásárlókat a nagyobb csomag választására. Továbbá – hasonlóan az előző szolgáltatóhoz – itt is pluszban hozzáadódnak az árhoz az egyéb szolgáltatások és az adók.
Az Alaskan Airlines esete
Az Alaskan Airlines februárban, felülve a legtöbb iparágon végig söprő trendhullámra, mint az első nagy légitársaság, bejelentette előfizetői modelljét, amellyel Kalifornián belül, valamint Renoba, Las Vegasba (Nevada állam) és Phoenixbe (Arizona állam) korlátozott számban ingyen utazhatnak az előfizetők.
A vállalat ezt a döntését a felhasználók oldaláról érzett egyre nagyobb kereslettel indokolta. Miért éppen Kalifornia állam? Ezt azzal magyarázták, hogy adataik szerint a kaliforniaiak három és félszer többet utaznak államhatáron belül, mint bármely más amerikai állam lakosai.
Hasonlóan a korábban említett társaságok kínálatához, náluk is több opció közül választhatunk. Alapvetően két kategóriában kínálják az előfizetéseket: elérhető az alap Flight Pass és a Flight Pass Pro.
Az Alaskan Airline által kínált Flight Pass két kategóriája Forrás: Alaskan Airlines
A sima Flight Pass-nél minden kiválasztott járatot két héttel előre kell lefoglalni. A 49 dolláros alapcsomag kéthavonta egy ingyenes oda-vissza utat foglal magába, amelyet plusz 50 dollárért havi egy, vagy plusz 140 dollárért havi kettő oda-vissza útra növelhetünk.
A 199 dollártól induló Flight Pass Pro esetében már legalább két órával indulás előtt bármikor lefoglalhatjuk a kiválasztott járatra a helyünket. Itt is megegyezik a kategóriánként kínált havi repülések száma, azonban itt a második opcióért már 200 dollárt kell fizetnünk pluszban, a harmadikért pedig 550-et.
Továbbá, a korábban említett szolgáltatókhoz hasonlóan, itt is átlagosan 15 dollár körüli adók és díjak keletkeznek pluszköltségként minden útnál. Ezekkel együtt a legegyszerűbb előfizetés, 6 oda-vissza úttal, körülbelül 768 dollárba fog kerülni egy évben, ami egy útra leosztva 64 dolláros átlagköltséget jelent. Így elméletileg 20-30 százalékkal lesz olcsóbb az átlagos utazásnál. Azonban további költségként felírható, hogy 12 hónapos hűségidővel jár az előfizetés és csak annak lejártával mondhatjuk le azt.
Ezt az ajánlatát az Alaskan Airlines egyértelműen a gyakran utazó üzletemberekre és fiatalabb generációk igényeinek kiszolgálására vezette be. A néha 400 dollárt megközelítő repjegyek helyett a 64 dolláros jegyár igen előnyös lehet ezen kicsiny, de létező vásárlói réteg számára.
Fenntarhatóság
Az előbb említett, szűk felhasználói rétegnek egy nagyon kényelmes megoldást tud nyújtani előfizetői modellek bevezetése. Mégis, azáltal hogy ezek az előfizetések népszerűsítik a gyakori utazást, „megnövelik a nem szükséges légiforgalmat, ezáltal a károsanyag kibocsátás is erősen megugorhat” – fejezte ki aggodalmát az Euronews Travel-nek nyilatkozó Sam Jackson, az Ecologi Éghajlati hatás- és partnerségi menedzsere. Úgy gondolja, hogy már az alapcsomagba foglalt évi 6 oda-vissza út is több mint egy a klímát védeni akaró ember megengedhetne magának.
A piaci trendek alapján valószínűnek tűnik, hogy egyre több légitársaság fog előfizetői modellt kínálni a gyakran utazó ügyfeleinek, azonban ez nagyon megnövelheti a fölösleges üvegházhatású gázok kibocsátását. Az, hogy erre születni fog-e bármiféle szabályozás csak a jövő kérdése.
Lajer Máté
Jelen bejegyzés a Holdblogon jelent meg először 2022.05.18.-án.
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik, ezért a cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Comments