top of page

Kína pénzügyi offenzívája: átmeneti megoldás vagy tartós fellendülés várható?

Bary Felix

Frissítve: 2024. nov. 4.

Kína az elmúlt hetekben hatalmas pénzügyi lépéseket tett a gazdasága fellendítése érdekében. A gazdaságélénkítő program keretén belül a PBOC (People’s Bank of China) csökkentette az irányadó kamatrátát, a kormány pedig hatalmas összegben vásárolt kötvényeket, csökkentette a bankok kötelező tartalékrátáját és több tíz milliárd dollárnyi infrastrukturális beruházást jelentett be. A képet viszont árnyalja a program indokai, valamint a kételyek, miszerint Kína elérheti-e a tervezett célját, az éves 5,5 százalékos növekedést ezáltal.


A kínai gazdaság problémái


A kormány és a kínai nép között létrejött társadalmi szerződés szerint amíg az életszínvonal növekszik, addig nem áll ellen a társadalom az autoriter rendszernek. Az elmúlt években azonban több tényező is nehezítette az 5,5 százalékos éves GDP növekedés elérését.


Kína GDP növekedése év/év alapon 1990-től (százalék)

Forrás: Financial Times


A kínai csoda (a 80-as évektől tartó szinte folyamatos magas növekedés) nagyrészt az olcsó munkaerőnek volt köszönhető, így a növekedést el lehetett érni csupán azzal, hogy egyre több embert lehetett bevonni a GDP termelésbe munkahelyteremtések által. Ez a folyamat fenntartható volt egészen addig, amíg a népesség is hasonló ütemben nőtt, mint ahogyan a munkahelyek létrejöttek.


Azonban az elmúlt 2 év trendje alapján problémába ütközött ez a megközelítés, a népességszám elkezdett csökkenni és előrejelzések szerint 2050-re 100 millióval alacsonyabb lesz a népesség.  Problémát jelent az elöregedő társadalom is, amelyet az egygyermekes politikának köszönhetnek. Az intézkedést azóta eltörölték és a két-, háromgyermekes családokat preferálják és támogatják, azonban az előrejelzések szerint túl későn valósították meg ezt a fordulatot.


Kína népességcsökkenésének előrejelzése 2100-ig

Forrás: Reuters


A kínai önkormányzatok eladósodottsága szintén kihívások elé állítja a gazdaságot. Amíg a hivatalos adat 83,6 százalékos GDP arányos adósságot mutat, valójában ez a szám magasabb lehet. Ezt az eltérést pedig az önkormányzatok szokatlan finanszírozási módszere adja, mivel a kormány a szükségesnél jóval alacsonyabb összeget csoportosít az önkormányzatok részére, hogy fedezni tudja a többi költségeit (katonai kiadások, külföldi beruházások stb.). Így az önkormányzatok vállalatokon keresztül kötvénykibocsátással fedezik a szükséges kiadásokat. Ez a finanszírozási forma azonban nem jelenik meg a hivatalos nemzeti adósságban, így nem lehet tudni pontosan, hogy mekkora a valós eladósodottság.


Kína legnagyobb problémája a saját magának fújt ingatlanpiaci buborékja. Jellemző volt az a folyamat, hogy az ingatlanfejlesztők egy meg nem épült ingatlant adtak el magánembereknek, majd az ebből befolyó tőkéből újabb telket vásároltak, amelyen az építendő ingatlanokat szintén építkezés előtt már értékesítették. Magát az építést pedig nagyrészben hitelfelvételből finanszírozták a fejlesztők. Ez a Ponzi-séma addig volt fenntartható, amíg nőtt a kereslet az ingatlanok iránt, azonban több gazdasági sokk, például a covid lezárások, a beszállítói láncok megszakadása letörte azt. Hirtelen nem volt, aki megvegye a következő telkeken épülő ingatlanokat, amely likviditási nehézségeket okozott.


Ezt a problémát a kínai kormány felerősítette a Három Vörös vonal politikájával, amellyel korlátozta az ingatlanfejlesztők eladósodottságát. Több cég kénytelen volt csődeljárást indítani, a leghírhedtebb az Evergrande volt, amely több mint 300 milliárd dolláros kötelezettséggel rendelkezett. Kínának rendkívül érzékeny pontja az ingatlanpiac, mivel a gazdaság jelentős, 30 százalékos részét adja.


A stimulus fő elemei


A PBOC csökkentette a kereskedelmi bankok kötelező tartalékrátáját 50 bázisponttal 9,5 százalékra. Ezáltal a bankrendszeren keresztül közel ezer milliárd jüan (141 milliárd dollár) likviditást szabadított fel, amelyet a bankok beruházásra, hitelezésre tudnak felhasználni.


A jegybank az irányadó kamatlábat (7 napos repo kamat) 20 bázisponttal 1,5 százalékra csökkentette, ezzel szintén ezer milliárd jüan-t rászabadítva a hitelezési piacra. További 155 milliárd jüan (22 milliárd dollár) értékben adott alacsony kamaton hitelt a 14 napos repo piacon.


Különböző kamatlábak, melyeket a PBOC határoz meg

Forrás: Reuters


A kormány annak érdekében, hogy enyhítse a nyomást a túlzott mértékben eladósodott helyi önkormányzatokon, pénzügyi mentőcsomaggal siet a segítségükre. Ebben a PBOC segített, 205 milliárd jüan (29 milliárd dollár) értékű államkötvény vásárlásával. A belső fogyasztás fellendítése érdekében a kormány újabb kötvénykibocsátást tervez 10 milliárd jüan értékben.


Tekintve, hogy jelentős részét a gazdaságnak az ingatlanpiac adja, a kínai kormány nem engedheti meg magának a szektor visszaesését. Ennek elkerülése érdekében lakásvásárlási ösztönzést jelentett be, remélve, hogy a kínai lakosság ismét bizalommal vásárol ingatlanokat lakhatási, vagy befektetési célból. Konkrétum azonban nem érkezett egyelőre, így nem tudni pontosan milyen eszközökkel kívánja a kormány ezt elérni.


Október 29-én bejelentette a kormány, hogy egy 10 ezermilliárd jüanos (1,4 ezermilliárd dollár) adósság kibocsátását tervezi jóváhagyni az elkövetkezendő évek során, a gazdaság további fellendítése érdekében.


A lépések hatásai


Az ábrán látható a CSI 300 tőzsdeindex (amely a shanghaji és a Shenzhen Stock Exchange 300 legjobb részvényét reprezentálja) pár napon belüli hatalmas emelkedése. Az index szeptember 18-i mélypontja óta közel 30 százalékot emelkedett, a piac a 2008-as stimulus óta a legjobb hetén van túl. Azonban a további konkrét intézkedések hiányában megrendült a befektetői bizalom, így a részvénypiac jelentős visszaesést is elszenvedett.


CSI 300 index árfolyamváltozása, az intézkedések bejelentésének jelölésével

Forrás: TradingView


Felmerül az intézkedések hatékonyságának kérdése, ilyen rövid távon nem lehet biztosra kimondani a kudarcot, ki kell várni a további bejelentéseket (vagy azok hiányát), hogy ítéletet lehessen mondani a stimulus hatásáról mind a részvénypiacra, mind a gazdaságra.


Mark Williams, a Capital Economics elemzője szerint ”A csomag 0,4százalék-kal emeli meg a 2025-ös GDP-t, már későn járunk az évben, de egy ekkora csomagnak elégnek kéne lennie, hogy elérje az 5 százalékos célt”.


Vasu Menon, az OCBC befektetési stratégiáért felelős ügyvezetője Szingapúrban kommentálta az október 12-i bejelentést:

’’Elkötelezettségben erős volt, viszont hiányoznak a számszerűsített részletek. A nagy fiskális stimulus, amelyre a befektetők vártak, hogy fenntartsák az elmúlt hetek piaci növekedését elmaradtak.”

Rövid távon feltételezhető, hogy hatásos a gazdaságélinkítő csomag, amely megemelheti a következő 1-2 évben a GDP-t, főleg, ha további intézkedéseket hoz a kormány vagy a PBOC. Azonban hosszútávon kétségek merülnek fel a hatékonysággal kapcsolatban. Jelenleg Kínának olyan strukturális és demográfiai problémákkal kell szembenéznie, amelyet nem lehet likviditási injekcióval megoldani. Ahhoz, hogy megfelelően és biztosan vissza tudjon térni a kívánt növekedési pályára, meg kell oldania az elöregedő népesség adta kihívást, valamint az ingatlanpiaci problémát véglegesen.


Comments


  • Grey Facebook Icon
  • Instagram
  • Grey LinkedIn Icon

© Long Story Short Blog

bottom of page