top of page
  • Szerző képeKovács Roland

Futball vagy tőzsde szimulátor?

Frissítve: 2022. okt. 10.

A nyár kezdetével a futballvilág legnívósabb bajnokságai és kupasorozatai is befejeződtek már, ahogy az évente megjelenő, az Electronic Arts sport divíziója, az EASPORTS által grundolt FIFA videojátéksorozat legújabb része, a FIFA 22 és virtuális bajnokságai is befejeződnek lassan. A FIFA éppen aktuális epizódja futballrajongók millióit ülteti a képernyők elé, hogy azok a virtuális pályákon a valós futballvilág sztárjait irányítva mérkőzhessenek meg egymással.


Borítókép: FIFA játék PlayStation konzolon Forrás: unsplash.com


Az elmúlt években a FIFA Ultimate Team vált a sorozat legnépszerűbb és legjövedelmezőbb játékmódjává, amin belül az EASPORTS egy mikrótranzakciókkal és loot-boxokkal megfűszerezett mesterséges ökoszisztémát hozott létre, ahol a tőzsdékhez hasonló mechanikák uralkodnak és amelyben a játékosok a tőzsdei kereskedőkre és befektetőkre hajazó viselkedési mintákat követnek, annak érdekében, hogy minél eredményesebbek legyenek a digitális térben. Mi is az a FIFA Ultimate Team? Hogyan működhet egy mesterséges piac egy videojátékban? És milyen párhuzam állítható a játékban történő kereskedés és a tőzsdei folyamatok között? A cikkben ezeket a kérdéseket járjuk körbe.


FIFA, mint videojáték-sorozat


A FIFA sorozat egy a valódi labdarúgást digitalizált formában szimuláló játék, amely a maga kategóriájában piacvezető, és PC-n kívül olyan elsősorban gaming céljából tervezett konzolokon is megjelenik, mint a PlayStation vagy az Xbox. Az EASPORTS által 1993-ban életre hívott FIFA franchise nem keverendő össze az azonos nevű, de jóval idősebb és merőben más profilú Fédération internationale de Football Association-nel, vagyis a Nemzetközi-Labdarúgó-szövetséggel. A névegyezőség azonban nem a véletlen műve, ugyanis az Electronic Arts annak idején egy többéves szerződést kötött a szervezettel a névhasználatról, így a legfrissebb, 2021 őszén megjelent FIFA 22, mint a sorozat 29. epizódja is ezt a nevet viseli még. A következő epizód viszont már EA SPORTS FC néven fog megjelenni, miután az Electronic Arts nem tudta meghosszabbítani a videojáték-sorozatra vonatkozó névhasználati szerződést a Nemzetközi-Labdarúgó-szövetséggel.

Az első rész megjelenése óta több mint 325 millió darabot értékesítettek a videojáték franchise egyes kiadásaiból, ami a világ legtöbbször értékesített sport videojátékává teszi a FIFA sorozatot. Csupán ezen tény ismeretében kijelenthető, hogy a sorozat komoly szerepet tölt be az Electronics Arts portfóliójában és bizony az eredményekre is komoly hatással van. Érdekes tény az is, hogy az EASPORTS, egy-két éves időhorizonton vizsgálva, szinte ugyanazt a játékot adja ki újra és újra apróbb módosításokkal, illetve a valós futballvilág átigazolásai alapján frissített csapatokkal anélkül, hogy ez bármiféle negatív hatással lenne az értékesítés volumenére vagy a sorozat márkaértékére. Épp ellenkezőleg, ugyanis az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvend a sorozat és annak húzó neve a FIFA Ultimate Team játékmód.


FIFA Ultimate Team


Az olyan tradicionálisnak számító játékmódok mellett, mint a klasszikus egymás elleni mérkőzés vagy a karrier mód, ahol egy választott csapat menedzsereként léphetnek be a virtuális futball világába a FIFA játékosai, az EASPORTS 2009-ban egy új módként megalkotta a FIFA Ultimate Team-et, rövidítve a FUT-ot. A FUT alapvetően egy online többjátékos mód, amelyben a játékosok a fantázia futballhoz hasonlóan, kedvenceiket egy csapatba összeválogatva játszhatnak más FIFA játékosok vagy a számítógép által irányított csapatok ellen.


A FUT alapját az egyes labdarúgók digitális leképezései, vagyis kártyái adják, amelyek különböző statisztikákkal és képességekkel rendelkeznek az adott játékos valós világban „leadott” teljesítménye és elért eredményei alapján. A játékosok célja a minél erősebb játékoskártyák megszerzése és beépítése az álomcsapatba. Ezt három különböző módon tehetik meg: a mérkőzések után járó játékvaluta felhasználásával megvásárolhatják a kiszemelt lapokat a játékmód piacterén, a Transfer Marketen, vagy a mérkőzések után jutalomként járó csomagokból kinyithatják a játékosok kártyáit és harmadik opcióként akár valódi pénzért vásárolt FIFA pontokat is bevehetnek kártyákat tartalmazó csomagok vásárlására.


A különböző játékos lapokat tartalmazó csomagok, az úgy nevezett loot boxok, amelyek gyakori játékelemek az online játszható játékok körében. A valódi pénzért vásárolt loot boxokat hívja a szakzsargon mikrótranzakciónak, amely segítségével a játékfejlesztők a játék vételárán felül még addicionális bevételekre is szert tehetnek. A FUT esetében ezeknek a loot boxoknak központi szerep jut, ugyanis a loot boxokból nyitható játékosok direkt hatással lehetnek a játék menetére. A FUT játékmódra joggal aggatták a játékosok a pay-to-win kifejezést, ami annyit jelent, hogy aki többet költ a játékra az előnybe kerülhet azokkal szemben, akik csak az idejüket tudják rááldozni. Ez a mechanizmus még inkább fokozza a legjobb játékoskártyákért folytatott versenyt. Természetesen a fejlesztők célja a profittermelés, így az EASPORTS örömmel rakja zsebre azok pénzét, akik évről évre hajlandók akár a vételár többszörösét is elkölteni a játékban. Az üzleti modell jövedelmezőségét mi sem mutatja jobban, hogy az Electronic Arts a 2020-as pénzügyi évben közel másfél milliárd dollár bevételt termelt kizárólag loot-boxok értékesítéséből.

Az Electronic Arts FIFA Ultimate Team-es mikrótranzakciókból származó bevételei 2018 és 2021 között, Forrás: statista.com


A loot-boxok egy másik aspektusa, hogy a bennük található tartalmak, játékoskártyák véletlenszerűen kerülnek kiosztásra és a játékosok csak reménykedni tudnak benne, hogy kedvencüket nyitják ki. Ezt a mechanizmust már csak az választja el a szerencsejátéktól, hogy a játékba mikrótranzakciókon keresztül befektetett pénzeket a játékosok szabályozott keretek között már nem láthatják viszont, így maximum a játékbéli pénztárcájuk tud gyarapodni egy-egy szerencsés nyitás után. Belgiumban például a szabályozási nyomás hatására az EASPORTS ki is kapcsolta a mikrotranzakciós lehetőségeket, hogy kikerüljön a hatóságok kereszttüzéből.


Transfer Market, tőzsde a játékon belül


A FUT olyan sajátos mechanikái és játékelemei, mint a játékvaluta, a loot-boxok és a mikrótranzakciós lehetőségek egy a modern tőzsdékhez hasonló ökoszisztémát hívtak életre, amely központja a piactérként funkcióló Transfer Market, vagyis az átigazolási piac. A Transfer Market-en néhány látványelem mellett, elsősorban játékosok kártyáival lehet kereskedni. A Transfer Market az árverésekhez hasonlóan működik, ahol a játékosok eladhatják a korábban megvásárolt, jutalomként kapott vagy csomagokból nyitott játékosaikat, a legtöbb játékvalutával licitáló vevők pedig megvehetik azokat.


Jadon Sancho FUT lapja a FIFA 22 piacán, Forrás: pushsquare.com


A Transfer Market-en található eszközök értékét alapvetően két dolog befolyásolja. Az egyik az adott kártya tulajdonsága és minősége. A lapokon szereplő értékek a kódolt környezetnek köszönhetően a virtuális pályán is visszaköszönnek, így például nem mindegy, hogy támadó játékos milyen rúgó statisztikákkal vagy sebességgel rendelkezik. A gyorsabb és jobban lövő játékosok értelemszerűen drágábbak, hiszen többen szeretnék használni őket. A másik befolyásoló tényező a piacgazdaságokhoz hasonlóan az elsőből következik és nem más, mint a kereslet és kínálat viszonya. A jobb minőségű játékosokért nagyobb a kereslet és feltehetően szűkebb a kínálat, így játékvalutában kifejezett értékük is magasabb, míg a gyengébb képességű játékosokért kisebb a kereslet és ezáltal az értékeltségük is alacsonyabb.


A játékoskártyák árfolyamai természetesen nem statikusak, ugyanis bizonyos típusú lapokból folyamatosan növekszik a kínálat, mivel a játék egésze során nyithatók a loot-boxokból, mintha minden egyes csomag nyitás egy-egy addicionális részvény kibocsátását jelentené, ami átvitt értelemben ugyan növelheti az adott játékos piaci kapitalizációját, de az egyedi lapok értékét relatíve csökkenti. Más, speciális típusú kártyák kínálata viszont fix, ugyanis csak adott ideig, például egy hétig, érhetők el a csomagokban és kevésbé likvidek, mint az alaptípusú kártyák. Ezek sokkal inkább hasonlítanak egy vállalati kötvény kibocsátáshoz. Az ilyen promóciók során kibocsátott speciális kártyák jóval értékállóbak és árfolyamukra kevésbé vannak hatással az olyan események, mint például a heti jutalom osztások vagy loot-box promóciók, vagyis kevésbé volatilisek.



Ezeken felül a kereslet és kínálat az adott szezon alatt folyamatosan változik. Van, hogy az adott időszakban más játékosok lesznek népszerűbbek, mint azt megelőző két hétben, illetve az EASPORTS számos úgynevezett küldetéssel és játékos kirakósokkal próbálja stimulálni az eszközök piacát, ezzel okozva árfolyam változásokat a piac egyes szegmenseiben.


Az Electronic Arts igyekszik egész évben tartalommal megtölteni a játékmód aktuális idényét és heti, havi rendszerességgel promóciók keretében új típusú lapokat vezetnek be a piacra, amik sokszor az adott játékos megelőző időszaki teljesítményén alapulnak és az eredeti lapok származtatott eszközeiként is tekinthetők, ugyanis a legtöbb esetben a speciális típusú játékoskártyák jobb tulajdonsággal rendelkeznek, mint az eredeti megfelelőik. Ezzel az IPO-khoz hasonló tartalomgyártással tartják folyamatos lázban a piacot és igyekeznek belemanipulálni a játékosokat minél több loot-box megvásárlásába, hiszen tiszta játékkal csak korlátozott számban lehet hozzájutni a játékoskártyákat tartalmazó csomagokhoz.


A FUT traderek különös élete


A játékosok legnagyobb része arra használja a Transfer Market-et, hogy az aktív játékkal elért jutalmaiból fejleszteni tudja csapatát vagy esetlegesen némi profitra tegyen szert egy-egy játékos megforgatásával, hogy hamarabb megvásárolhassa kedvencét. Viszont a játékosok egy szűkebb csoportja kizárólag azért vásárolja meg minden évben a FIFA aktuális részét, hogy minimális FUT játékmódban történő futballozás mellett az ideje legnagyobb részét a Transfer Market-en töltse el aktív kereskedéssel és minél nagyobb tőkét építsen fel játékvalutában.


A FUT Transfer Market-je számos lehetőséget kínál ezeknek a játékosoknak a különböző, akár a tőzsdei világból átemelt kereskedési stratégiák alkalmazására. Egyes csoportok csupán órákra vagy percekre vásárolnak meg eszközöket az árfolyam ingadozásoktól függően és igyekeznek minél hamarabb realizálni a profitot. Ezeket a játékosok segítik az olyan oldalak is, mint például a FUTBIN, ami egy Bloomberg Terminal-hoz hasonló szolgáltatás és közel valós idejű információt nyújt az aktuális FIFA epizód piacán elérhető játékosokról, azok különböző típusairól és árfolyamairól.


Lionel Messi aktuális kártyájának statisztikái és árfolyamának alakulása a játék megjelenése óta, Forrás: futbin.com


Egy másik a kereskedők által gyakran alkalmazott stratégia a spekuláció, amely során kiválasztanak néhány olyan, jellemzően speciális eszközt, vagyis játékoskártyát, amelyeknek reményeik szerint fel fog menni az ára és ha elég ideig tartják, akkor később feltételezhetően magasabb értékeltségen tudnak továbbadni rajta.


A kereskedéssel foglalkozó játékosok gyakran hoznak létre saját közösségeket és osztják meg a FUT piacával kapcsolatos meglátásaikat társaikkal Discord szobákban, Twitter hírfolyamokban vagy akár Twitch stream-ek alatt. Ezek a szerveződések akár a befektetési tanácsadással is párhuzamba állíthatók, viszont mivel az egész egy kontrollált, zárt, digitális világban történik, amiből az Electronics Arts-on kívül senki nem tud hasznot kivenni, ezért inkább a szabad véleménynyilvánítás, tartalomgyártás és a szórakozástatás kategóriájába sorolhatók ezek a tevékenységek.


Természetesen egy cikk kevés lenne a FUT sajátos gazdaságának bemutatásához, de talán az már ennyiből is kiolvasható, hogy az Electronics Arts tudatosan hozott létre a tőzsdékhez és az ott zajló folyamatokhoz hasonló világot, amellyel a futballon felül még vonzóbbá tehetik játékukat a játékosok számára és folyamatos impulzusokkal és adrenalinnal hosszú órákig a képernyők elé láncolhatják őket.


Sokan vitatják, hogy morálisan mennyire helyes a többségében fiatalkorúak által játszott játékokban a fentebb említett játékmechanikák és elemek alkalmazása, de elvégre is a játékok feladata az, hogy a valós világ történéseit modellezzék leegyszerűsített formában és ha ezáltal a fiatalok is megismerkedhetnek a tőzsdék, gazdaságok legalapvetőbb mechanikáival, akkor talán kevésbé lesznek közömbösek a befektetések és pénzügyek világával mikor a monitorokat kikapcsolva kilépnek a való világba.


Kovács Roland


A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik, ezért a cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.


bottom of page