top of page
  • Győri Benedek

Bond főgonosz mentheti meg az Aston Martint?

Frissítve: 2022. ápr. 2.

Letisztult brit elegancia. Ezüst fényezés. A jól felismerhető hűtőrács. És természetesen mindenki kedvenc titkosügynöke, James Bond. Ha bárkit megkérdeznék, hogy mi jut eszébe az Aston Martinról, akkor valószínűleg ezek lennének a leggyakoribb válaszok és csak kevesek említenék meg, hogy a cég pénzügyileg milyen instabil lábakon is áll. A 2018-as tőzsdei bevezetés jelentette az autógyártó számára a legmagasabb tőkepiaci értékeltségét, ugyanis ezután már csak esett az árfolyama. Ám ez a tendencia megváltozhat a következő években egy kanadai üzletembernek köszönhetően.

Aston Martin DB5. Ez a modell szerepelt az 1964-es James Bond Goldfinger című filmben, ami után a márka egybeforrott a britkém nevével. Forrás: Independent


Az Aston Martin autóiból sugárzó előkelőség a cég pénzügyeiben sosem reflektálódott igazán. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy a 108 éves működése alatt már hét alkalommal jelentett csődöt az angol autógyártó. Amikor 2014-ben a Nissantól érkező Andy Palmer vette át a cég vezetését, úgy tűnt, hogy végre sikerült megtalálni a nyerő formulát. A vállalat ekkor ismét közel állt ahhoz, hogy csődöt jelentsen, de még Palmer érkezése előtt sikerült tőkét bevonniuk két külföldi – egy olasz és egy kuvaiti – befektető csoporttól.


Palmer éppen, hogy csak átvette a helyét, mint vezérigazgató, máris belekezdett a termékpaletta megújításába. Átszabták a V-12-es motorjaikat, hogy azok jobban megfeleljenek a környezeti előírásoknak és elrendelte egy városi terepjáró (SUV) fejlesztését, ami a DBX nevet kapta. Az ő nevéhez fűződik a középmotoros szuperautójuk, a Valkyrie megalkotása is, amit a Red Bull Forma 1-es csapatával közösen fejlesztettek. Ez a közreműködés olyan jól sikerült, hogy végül az Aston Martin lett a csapat egyik fő szponzora. Ezeken felül nyitottak egy új gyárat dél-Walesben és belekezdtek egy elektromos autó fejlesztésébe is.

Eleinte úgy tűnt, hogy Palmer tervei beválnak, hiszen 2017-ben még profitot is termelt a cég, de az egy évvel későbbi IPO-t követően mélyrepülésbe kezdett a luxus autómárka. Ez részben Palmer későbbi márkaidegen ötleteinek is köszönhető volt, amiket a befektetők nem díjaztak különösebben. A cég portfolióját bővíteni akarta luxus motorcsónakok és tengeralattjárók gyártásával is, de ami a leginkább kilógott a sorból, az a luxusingatlanok építése volt. Ám mindez csupán hab volt a tortán, ugyanis a valódi problémát az okozta, hogy az eladási számok rendre alulmúlták a várakozásokat és a Brexit miatti várható plusz költségekre is fel kellett készülniük. Ez pedig oda vezetett, hogy még inkább eladósodott a cég, ráadásul a hitelminősítők leminősítéseinek köszönhetően sokkal kedvezőtlenebb feltételek mellett juthattak csak kölcsönhöz.

Az Aston Martin Langoda részvény teljesítménye a kibocsátástól mostanáig, havi bontásban. Forrás: Tradingview

2019-re már érezhető volt, hogy Andy Palmer ideje a végéhez közeledik. A kérdés már nem az volt, hogy szükség lesz-e további tőke bevonására, hanem az, hogy mikor. 2020 januárjában az Aston Martin bejelentette, hogy 500 millió font sürgősségi tőkét fog bevonni egy bizonyos Lawrence Stroll vezette konzorcium segítségével. Stroll a saját vagyonából 182 millió fonttal szállt be, így 16,7 százalékos részesedést szerezve a vállalatból, míg az 500 millió maradék részét a már meglévő befektetőktől tervezték beszedni. A tőkebevonás sikeres volt és pár héttel később Stroll részesedése 25 százalékra nőtt, illetve elfoglalta a vállalat ügyvezető igazgatói székét is.

De ki az a Lawrence Stroll?

Lawrence Stroll. A Bond főgonosz becenevet a Netflixen futó Forma 1-es doku sorozatnak köszönheti, ugyanis sok rajongó úgy érezte, mintha a sorozat szándékosan úgy állította volna be őt. Forrás: motorsport.com

A Forbes közlése alapján Lawrence Stroll vagyona 2021-ben 3.2 milliárd dollárt tett ki, amivel jelenleg a világ 956. leggazdagabb embere. Több luxus divatmárka is neki köszönheti a sikerét, ám a neve mégsem vált olyan ismerté, mint például Bernard Arnault, igaz, Stroll vagyona valamelyest szerényebb is.

1959-ben született Montrealban Lawrence Sheldon Strulovitch néven. Az apja a textil iparban tevékenykedett és ő szerezte meg a Pierre Cardin kanadai licenszét. (Cardin volt az egyik első divattervező, aki világszerte licenszre bocsátotta a brand-jét.) Mikor már elég idős volt, a fiatal Stroll is csatlakozott apja üzletéhez és miután megszerezte a Ralph Lauren licenszét, azt arra használta, hogy Európában is elterjessze a New England-i stílusú márkát. 1989-ben üzlettársával és jóbarátjával, Silas Chou-val bevásárolták magukat a Tommy Hilfigerbe, megmentve ezzel a márkát a csődtől. Hilfiger állítsa szerint Chou volt a pénzügyi stratéga, míg Stroll felelt a marketingért és a növekedési lehetőségek felkutatásáért. A kilencvenes években megnőtt lezserebb öltözékek iránti keresletnek hála gyorsan népszerűvé vált a brand. 1992-ben tőzsdére vitték a céget és a két partner fokozatosan vált meg a részesedésétől. A kezdeti 20 millió dolláros befektetésből végül több százmilliós profitot csináltak. Hasonló recept mentén futtattak fel egy másik, ma már jól ismert márkát is, a Michael Kors-t. 2003-ban megvásárolták a cég 85 százalékos részesedését az LVMH-tól, míg a maradék 15% maradt Kors-nál. Behoztak egy tapasztalt ügyvezetőt, nevezetesen John Idol-t, aki korábban dolgozott már Ralph Laurennel és a Donna Karan CEO-ja volt. Elkezdtek olcsóbb árkategóriájú ruhákat is készíteni és bővítették a palettájukat olyan kiegészítőkkel, mint a parfümök, órák és az áttörő sikert hozó kézitáskák. Végül a vállalat 2011-ben $3.6 milliárdos értékeltséggel lett bevezetve a tőzsdére és a két partner most is fokozatosan kezdett megválni a részvényeitől. A jelentések szerint közösen több mint $3 milliárdot vettek ki a kezdeti $85 milliós befektetésükből.

Stroll amellett, hogy egy sikeres üzletember, egy igazi versenyautó szerelmes is. Hírhedt Ferrari gyűjtő, így talán nem annyira meglepő, hogy a Quebecben található Ferrari kereskedés is az ő tulajdonában van. Ha ez még nem volna elég, akkor a Le Circuit Mont Tremblant versenypályát is megvette és 2018-ban felvásárolta a pénzügyi nehézségekkel küszködő Force India Forma 1-es csapatot is, amit először átneveztek Racing Point-ra, majd 2021-től már Aston Martin néven fut az angliai székhelyű istálló.

Stroll víziója

Miután átvette az Aston Martin irányítását, a korábbi gyakorlatának megfelelően egy új, tapasztalt CEO-t nevezett ki a vállalat élére. Jelen esetben Tobias Moers-re esett a választás, aki ezelőtt a Mercedes-AMG vezérigazgatójaként rengeteget tett az AMG brand sikerességéért.

Stroll bírálta elődje módszerét, mert szerinte a gyártást a kereslethez kell igazítani, különösen ebben az iparágban. „A legfontosabb dolog a luxusban, – nem számít, hogy kézitáskákról vagy autókról van szó – hogy a kínálat összhangban legyen a kereslettel. Valójában a kínálat mindig legyen egyel kevesebb, mint a kereslet.” – nyilatkozta Stroll a The Timesnak. Ennek érdekében az egy évben legyártandó autók számát limitálta 10 000 darabban. Amíg az éves darabszámot limitálja, a felhozatalt pont bővíteni akarja. Az új portfólió a tradicionális elsőmotoros sportautókból, a tavaly óta kapható DBX SUV-ből, és az új középmotoros szuperautókból fog állni, mint például a Valhalla.

Aston Martin Valhalla. Ez még csak koncepciós kép, a tervezett gyártás 2023-tól indul. Forrás: Aston Martin

Nem szabad megfeledkezni az Aston Martin Forma 1-es csapatáról sem, hiszen ez egy hatalmas reklámfelületet ad a márkának. Saját közlésük szerint azok, akik luxusautók vásárlásában érdekeltek, több mint 80 százaléka követi a Forma 1-et is. Brand erősítőként hathat az is, hogy a 2021-es szezontól sikerült magukhoz csábítani a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel-t, így Stroll a saját fia mellett egy tapasztalt és jól ismert pilótát is a csapatában tudhat.

Képes lesz-e újra csodát tenni?

Stroll stratégiája egy viszonylag egyszerű képleten alapszik. Átvesz egy bajban lévő és/vagy nieche brandet. Pár év alatt felfuttatja azt, majd jelentős profitot realizálva kiszáll belőle. Habár ebbe a képletbe az Aston Martin több szempontból is beilleszthető, azért sok tekintetben eltér a korábbi példáktól. Az egyik legnagyobb kihívást maga az iparág sajátossága okozhatja. Míg a divatszakmában jóval gyorsabban be lehet vezetni újdonságokat, addig az autóiparban a kutatási és fejlesztési folyamatok súlyos éveket vehetnek igénybe. Egy másik fontos különbség, hogy eddig mindig egy privátan működő céget vett át, ám az Aston már az érkezésekor egy nyilvánosan jegyzett vállalat volt. Kérdés, hogy ez a fokozottabb figyelem mennyiben tudja hátráltatni majd a tervei implementálásában.

Ugyanakkor a 2021-es félévi jelentés bizakodásra adhat okot. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest 224 százalékkal növekedtek az eladási számok. Január és június között 2901 autót adtak el, aminek több mint a fele az új DBX modell volt. Ennek köszönhetőn az adózás előtti veszteség 91 millió fontra csökkent az egy évvel korábbi 227 millióról. A vezetőség úgy számol, hogy 2021 végére elérik a 6000 darabos eladási számot és Stroll hosszabb távú terve alapján a 2024/2025-ös pénzügyi évben már 10 000 darab autót szeretnének eladni, ami nagyjából 2 milliárd font árbevételt jelentene, ezzel £500 milliós adózás előtti eredményt elérve.

Nos lehet, hogy Lawrence Strollnak nincs még sok tapasztalata az autóiparban, de kétségtelenül jó érzéke van a luxus termékekhez és az Aston Martin végsősoron nem más, mint egy luxustermék. Habár korábbi üzleteihez képes jóval nehezebb lesz az Astont felfuttatni, nem szabad elfelejteni, hogy Stroll él-hal az autóversenyzésért és a versenyautókért, így nem csupán üzleti-, de személyes motiváció is hajtja, ami az esetleges nehezebb időszakokban sorsdöntő lehet.

Ez az, ami az elődeitől megkülönbözteti és talán pont erre van szüksége James Bond kedvenc autómárkájának.

Győri Benedek


Jelen bejegyzés a Holdblogon jelent meg először 2022.01.14-én.

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik, ezért a cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.




Comments


bottom of page