top of page
  • Vályi Bence

A Boeing elátkozott szériája

Rosszul kezdődött az új év a Boeing számára, múlthét pénteken este az Alaska Airlines által üzemeltetett alig pár hónapos 737-9 MAX repülőgépének szárny mögötti, inaktív vészkijárata felszállás után pár perccel kiszakadt a helyéről. A járat az incidens után visszatért az indulási reptérre Portlandbe, komolyabb személyi sérülés nélkül. Az esemény után a légitársaság az összes flottájához tartozó 737-9 MAX típusú repülőgépét leállította teljes ellenőrzés céljából. Szombaton az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) az összes hasonló konfigurációjú gépet a földre parancsolta.

A Boeing 737-es szériája a világ legnépszerűbb közepes hatótávolságú, keskenytörzsű utasszállító repülőgépe. Több mint 10 ezer darabot gyártottak belőle eddig és az új változataiból a mai napig több száz megrendelése van a Boeingnek. 2011-ben a Boeing egy új program keretében új 737-es változatokat kezdett tervezni „MAX” néven, melyekhez új, továbbfejlesztett hajtóműveket is terveztek a hatékonyabb üzemanyag-fogyasztás érdekében. A MAX típusoknak jelenleg két verziója van, a MAX-8, valamint az egy kicsit hosszabb, ezáltal több utas befogadására képes MAX-9. A Pénteki incidensben a MAX-9 az érintett, annak is egy olyan konfigurációja, amely 178-193 utast tud szállítani légitársaságtól függően. Ezen konfigurációban nincs szükség annyi vészkijáratra, mint az olyan MAX-9 konfigurációkban, ahol a légitársaságok 200-220 darab székkel rendelik a gépet, így a „felesleges” vészkijáratot egy panellel helyettesítik. A valóságban ezt a panelt szinte észre sem lehet venni, a laikusok számára nem feltűnő. A világon több mint 200 darab MAX-9 van már forgalomban, a balesetben érintett konfigurációjú gépből a legnagyobb állománnyal a United Airlines és az Alaska Airlines rendelkezik.  

Az amerikai gyártó épphogy kezdte kiheverni a pénzügyi és reputációs károkat (2,5 milliárd dolláros egyezség az amerikai igazságügyi minisztériummal és a korábbi vezérigazgató Dennis Muilenburg elbocsátása) melyet a 737 MAX család kisebb verziója a MAX 8 okozott, amely típus két tagja 2018-ban és 2019-ben egymáshoz nagyon hasonló körülmények között lezuhant, ezáltal 346 ember halálát okozta. A vizsgálatok során kiderült, hogy szoftveres problémák vannak a géppel és az új MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) repülésirányító rendszer, néhány esetben felülírta a pilóták parancsait, ezzel balesetveszélyes helyzetbe hozva a gépet. Emiatt a nemzetközi légügyi hatóságok döntése alapján több mint két éven keresztül, 2020-ig nem repülhettek ezek a típusok.

2020-ban az FAA engedélyezte a Boeing számára a leszállítások újraindítását, aki azóta is próbálja felpörgetni a kibocsátását a légitársaságok számára, melyek felé a Boeing éves csúszásban van az eredeti szerződés szerinti szállításokhoz képest.

A gyártási problémák azonban nem értek véget, a világjárvány utáni utazások iránti kereslet növekedés kielégítésében a légitársaságok elég nagy nyomást helyeztek a Boeingre, amelynek tavaly nyáron is problémái akadtak gyártás során, egy a törzseken lévő rosszul fúrt lyukak miatt, egész nyáron szünetelt a gyártás. Ennek hatására 2023 szeptemberben több mint két éve a legalacsonyabb szintre csökkent az elkészült és átadott gépek száma. A gyártás alig két hónapja tudott újraindulni, amire a múltheti esemény rossz hatással lehet.

A pénteki esemény egy fontos érintettje a Boeing egyik beszállítója és a géptörzset építő az Spirit AeroSystems, aki a leszakadt elemet is gyártja a Boeing számára, az iparágat közelről figyelő szakemberek számára viszont nem ismeretlen ez a cég, hiszen a korábban említett nyári leállásban is ez a vállalat a felelős, a botrány után a cég októberben vezérigazgatót váltott, és egy korábbi Boeing-es szakembert igazoltak a helyére.

A Boeing részvényei 2023 október vége óta 30%-ot emelkedtek, David Calhoun vezérigazgató vízióját megvették a befektetők, ígéretei között áll, hogy a vállalat megtisztítja a működését és felgyorsítja a 737 szállításokat miközben megfelel a szabályozó hatóságoknak és megrendelőinek. Mindeközben a kínai szállítások várható megindulása és a globális légiipar helyreállása (a globális légiforgalom elérte a covid előtti 98%-os szintet) is pozitív hatással volt a részvényre.

1. ábra: A Boeing(kék) és az S&P500 index(narancs) árfolyamának alakulása 2023.01.05.-ig (Forrás: TradingView)

Hétfőn 8 százalékkal, kedden további 1%-kal került lejjebb az árfolyama a Boeingnek, körülbelül 12 milliárd dollárral csökkentette az eset az amerikai óriás piaci értékét. Az érintett alkatrészek gyártójának a Spirit Aerosystems Holdings árfolyamát pedig még jobban 11%-kal verték be a befektetők. Egy hétfőn este megjelent hír szerint a United Airlines a gépek ellenőrzése közben meglazult csavarokat talált egyes gépeken, ami azt vetítheti előre, hogy a Boeing problémái túlmutathatnak egy egyedi eseményen, és további akár elhúzódó vizsgálatokra lesz szükség.

2. ábra: A Boeing(kék) és a Spirit Aerosystems Holdings(zöld) árfolyamának alakulása 2024.01.05. után (Forrás: TradingView)

Számos légitársaság köztük az Alaska és a United is jelentős anyagi károkat szenvedett a törölt járatoknak köszönhetően, minden bizonnyal ezeket később a Boeinggel fogják megfizettetni.

Hosszútávon kérdés az, hogy sikerül – e hamar, megnyugtató választ találni arra, hogy pontosan mi történt múlthét pénteken, és mi okozta az elem leszakadását és képes – e a Boeing a sorozatos hibák után megbízhatóan gyártani és szállítani a vevői felé, vagy a hagyományosan még mindig inkább Boeing gépeket használó légitársaságok is elvesztik a bizalmukat az amerikai gyártóval szemben és Touluse felé kezdenek kacsingatni, hiszen nem szabad elfelejteni, hogy az Airbus az elmúlt időszakban felzárkózott és a Boeing régóta fennálló dominanciájára tör.

コメント


bottom of page